Складаємо повну і правильну мету Вашого уроку математики
Мета навчання формулюється через
результати навчання, виражені в діях учнів, які вчитель може надійно пізнати.
Відповідно до закону «Про
освіту»,
державні освітні стандарти визначають:
- обов'язковий мінімум змісту
основних освітніх програм;
- максимальний обсяг навчального
навантаження учнів;
- вимоги до рівня підготовки
випускників.
Стандарт є основою об'єктивної
оцінки рівня освіти та кваліфікації випускників .
Є можливість перевірити результати
навчання математики на трьох профільних рівнях - гуманітарних, загальноосвітніх
і математичних класів.
Згідно з вимогами до оформлення
документації, учитель математики повинен розробляти робочу програму по різним
курсам до конкретного класу.
Мета уроку
1. Освітня мета уроку:
- забезпечити засвоєння
(розуміння, поглиблення, розширення, узагальнення, систематизацію, повторення,
закріплення, застосування) основних математичних знань: понять та їх визначень,
властивостей, законів, правил, формул, методів (вирішення завдань і вправ,
докази теорем) і т.д .
- забезпечити оволодіння (міцне
засвоєння, закріплення, відпрацювання до автоматизму, самостійне перебування
алгоритму розв'язання задач) математичними вміннями і навичками: раціональних
обчислень, оцінки результатів, вимірювання, побудови, тотожних перетворень,
рішення рівнянь, нерівностей, їх систем, побудови та читання графіків функцій,
розв'язання прикладних задач, докази, роботи з таблицями,обчислювальними і
вимірювальними приладами;
- формувати загальнонавчальні
вміння і навички (продовжити формування, закріпити), тобто вміння:
- планувати свою роботу, порядок
обчислень, вирішення завдань, доказів, побудов і т.д.;
- працювати з навчальною
математичною літературою (самостійно визначати мету читання, виділяти головне в
тексті, розбиратися в змісті, виконувати запропоновані в тексті завдання,
використовувати таблиці, довідники, представляти утримання в схематичне
формі,ставити до тексту запитання і відповідати на них, використовувати
додаткову літературу,систематизувати інформацію);
- послідовно, лаконічно, доказово
вести математичні міркування;
- символічно записувати
математичні вирази під диктовку;
- фіксувати у зошиті пояснення
вчителя і відповіді товаришів, використовуючи різні форми запису;
- самостійно перевіряти засвоєння
матеріалу (контрольними питаннями, переказом, виконанням завдань), правильності
виконання вправ, рішення задач (ходу рішення, результату) і т.д.
- проконтролювати ступінь
засвоєння знань, умінь і навичок по темі.
2. Розвиваюча мета уроку. Основні напрямки розвиваючої
мети:
а) Формувати розумові вміння:
- виділяти головне, істотне в
досліджуваному матеріалі (суттєві ознаки математичних понять, основні
властивості геометричних фігур і т.д.);
- порівнювати подібні поняття,
способи математичних доказів, висновків, виявляти аналогії, розкривати загальне
і особливе, встановлювати закономірності в математичних залежностях;
- аналізувати (умова задачі, хід
рішення і т.д.);
- самостійно робити висновки з
теми;
- систематизувати, встановлювати
зв'язки раніше вивченого з новим.
б) Формувати логічні вміння:
- виводити слідства тверджень;
- здійснювати доказові
міркування;
- освоювати логічну структуру
змісту і вміння логічно викладати думки;
- розбиратися в структурі
визначення понять;
- встановлювати відносини
істинності і хибності у висловлюваннях;
- проводити індуктивні і
дедуктивні міркування.
в) Формувати вміння творчої
діяльності учнів:
- формулювати гіпотези на основі
спостережень, дослідів, аналізу навчального матеріалу;
- самостійно застосовувати знання
до вирішення практичних завдань;
- використовувати евристичні
прийоми, геометричну інтуїцію та інше при виконанні навчальних завдань.
г) Формувати якості мислення:
- гнучкість (прагнення до різних
способів вирішення завдань, вміння перебудувати хід міркувань з прямого на
зворотній, знайти незвичайний спосіб або відключитися від звичного способу
розв'язання задачі);
- самостійність (прагнення
самостійно проводити міркування, знайти своє рішення, робити власні висновки,
ставити завдання і т.д.);
- критичність (прагнення до
оцінки достовірності, реальності отриманих результатів при вирішенні завдань,
до оцінки якості відповідей своїх товаришів);
- розвивати просторову уяву;
- розвивати систематичність і
послідовність мислення.
При визначенні розвиваючої мети
уроку слід врахувати:
а) характер викладу теоретичного
матеріалу (індуктивний, дедуктивний);
б) розвиваючі можливості завдань
і вправ;
в) вибір методів викладу
(репродуктивні, репродуктивно-пошукові, пошукові);
г) рівень розвитку класу, окремих
учнів (у процесі педпрактики).
Постановка виховної мети вивчення
теми здійснюється в руслі цілісного підходу до процесу становлення особистості
і охоплює всі основні сторони виховання учнів:
- моральне виховання
(усвідомлення пріоритету загальнолюдських цінностей перед класовими і
груповими;формування таких якостей особистості, як відповідність,
організованість, дисциплінованість, обов'язок, честь, гідність, порядність,
скромність, правдивість та ін);
- трудове виховання (сумлінне
ставлення до праці, культура і дисципліна праці, ініціатива і творчість у
праці, підприємливість і діловитість, повагу до людей праці, готовність до
вільного вибору професії та ін..);
- економічне виховання (формування
економічного усвідомленого ставлення до природнього середовища, до труду, до
шкільного майна, до особистих речей; вміння зіставляти особисті потреби з
економічними можливостями їх задоволення; раціональна організація бюджета
часу;бережливе ставлення до власності тощо);
- екологічне виховання (розуміння
цінності природи як першоджерела матеріальних і духовних сил суспільства і
кожної людини; відповідальне ставлення до природнього середовища тощо);
- правове виховання (готовність
до свідомого дотримання правових норм, повага до законів і готовність
виконувати закріплені в них вимоги);
- естетичне виховання (викликати
захоплення внутрішньою красою математики: стрункістю, спільністю і доказовістю
її положень; досконалістю мови; непохитністю висновків; корисністю;
оригінальністю і витонченістю вирішення завдань і докази теорем. Виховувати
почуття краси: естетикою креслень, малюнків, схем; елементами математики в
естетиці природи (симетрія, періодичність). Викликати здивування: незвичайним
рішенням, доказом; парадоксальністю, новизною математичних фактів і теорій;
математичними мотивами у художній літературі; незвичайними
історико-математичними фактами);
- фізичне виховання (сприяти
нормальному фізичному розвитку, зміцнення здоров'я, підтримання на високому
рівні загальної працездатності для навчання та ін.)
- політичне виховання (виховувати
патріотизм: формувати гордість за досягнення вітчизняних вчених-математиків і
вітчизняної математичної школи; показувати приклади захопленості математикою
видних політичних діячів)
- формувати світогляд (правильні
уявлення), пов'язані з:
- природою математики та її
об'єктів, джерелами її виникнення (реальний світ, практичні потреби людей),
етапами і причинами розвитку математичних знань (потреби практики, протиріччя в
математиці);
- сутністю і специфікою
математичних методів як наукових методів пізнання;
- місцем математики в системі
наук;
- роллю математики в науці,
техніці, виробництві; у дослідженні закономірностей реального світу, у
вирішенні практичних завдань;
- умовами застосовності
математичних понять;
- історією розвитку математики,
досягненнями вітчизняної математичної школи, життям та діяльністю відомих
учених-математиків;
- відображенням у математичних
поняттях і їх властивості реальних предметів, процесів;
- спільністю математичних
абстракцій, спільністю відображення матеріального світу в математичних
поняттях, описом процесів і явищ математичними формулами, рівняннями і т.д.;
- особливостями відображення
дійсності в математичних закономірностях;
- умовами і причинами, що
викликали появу тих чи інших понять, що дали поштовх розвитку різних галузей
математики;
- методологічною сутністю понять
в математиці (пояснення, обгрунтування, доказ, аксіома, теорема, істина).
Мета уроку математики
Мета навчання формулюється через результати
навчання, виражені в діях учнів, які вчитель може надійно пізнати.
Відповідно до закону «Про
освіту», державні освітні стандарти визначають:
- обов'язковий мінімум змісту
основних освітніх програм;
- максимальний обсяг навчального
навантаження учнів;
- вимоги до рівня підготовки
випускників.
Стандарт є основою об'єктивної
оцінки рівня освіти та кваліфікації випускників .
Є можливість перевірити
результати навчання математики на трьох профільних рівнях - гуманітарних,
загальноосвітніх і математичних класів.
Згідно з вимогами до оформлення
документації, учитель математики повинен розробляти робочу програму по різним
курсам до конкретного класу.
При плануванні й проведенні уроку
вчитель ставить перед собою
триєдину мету навчання: освітню, виховну й розвиваючу. Кожна складова має свій
напрямок впливу на учнів, але вони тісно переплітаються й, як правило, можуть
бути реалізовані тільки в сукупності.
Навчальна мета уроку математики
Навчальна мета складаються з використанням
плануючої документації (робочої програми, календарно – тематичного плану).
Навчальну мету можна
встановлювати за наступною схемою, використовуючи мовні кліше, вибравши
актуальні для конкретного навчального заняття:
- Дати знання про …
- Розкрити метод …
- Формувати навички …
- Дати уявлення про …
- Учити вмінню …
- Пояснити алгоритм …
- Звернути увагу на …
- Роз'яснити поняття …
- Показати значення …
- Познайомити з особливостями …
- Підготувати до сприйняття теми …
- Перевірити знання …
- Перевірити розуміння …
- Повторити матеріал …
- Розкрити перспективи …
- Розібрати особливості …
- Навчити вирішувати …
- Відпрацювати навички розв'язання …
- Провести контроль …
- Навчити систематизувати …
- Формувати вміння аналізувати …
- Узагальнити матеріал по темі …
- Розширити знання по темі …
- Розвивати навички …
- Допомагати у використанні методу …
- Закріпити знання …
- Скласти характеристики …
- Аналізувати розв'язки …
- Удосконалювати вміння …
- Відпрацьовувати вміння …
- Сприяти розвитку …
- Здобувати навички …
- Вивчити …
Розвиваюча мета уроку математики
Розвиваюча мета вкрай важлива для
навчання, адже розвиток повинен прослідковуватися на кожному кроці навчальної
діяльності.
До основних розвиваючих цілей
ставляться:
- розвиток пам'яті, уважності,
посидючості;
- формування вміння виділяти
головне;
- збільшення ступеня розвиваючого
впливу на формування особистісних якостей учнів;
- формування вмінь узагальнювати,
порівнювати, оцінювати, контролювати, аналізувати, робити висновки;
- розвиток пізнавальних
здатностей, творчих здібностей, креативності особистісних якостей;
- організація здатності
спілкування (живого, віртуального, обопільного, групового і т.д.);
- розвиток самостійності,
працьовитості, специфічних здібностей,
- розвиток логічного мислення;
- формування естетичного
сприйняття навколишньої дійсності;
- розвиток ініціативи,
пізнавальних інтересів;
- навчання методам дослідницького
пошуку;
- розвиток розумової діяльності;
- розвиток практичної
спрямованості досліджуваного матеріалу;
- розвиток інтеграційних зв'язків
з іншими дисциплінами;
- проведення аналізу
міжпредметних зв'язків;
- опора на моральні ціннісні
орієнтири;
- збільшення розвиваючих
здібностей;
- розвиток нестандартного
мислення;
- використання особистісного й
суб'єктного досвіду;
- стимулювання «я – концепції»;
- впровадження ситуації «успіху»
в освітній процес;
- розвиток індивідуальних
особливостей учнів.
При проведенні уроків математики,
до розвиваючої мети можна додати наступне:
- введення елементів
випереджального навчання;
- розвиток умінь застосовувати
математичні знання для розв'язку практичних задач;
- розв'язування задач підвищеної
складності;
- розв’язування задачі різними
способами;
- розвиток математичного мислення
через методи активного навчання;
- розвиток обчислювальних
навичок, кругозору учнів;
- формування інформаційної
культури, оволодіння навичками пошуку й аналізу інформації;
- розвиток логічного мислення,
математичної інтуїції, уміння аналізувати, застосовувати знання в нестандартних
ситуаціях;
- прищеплювання любові до
математики;
- розвиток в учнів комунікативних
компетентностей (культури спілкування, уміння працювати в групах);
- навчання самостійної діяльності
по оволодінню знаннями.
Виховна мета уроку математики
Виховна й розвиваюча мета,
найчастіше, повторюються з уроку в урок, тому що викладач постійно виховує
учнів, цей процес – безперервний Розглянемо можливі виховні цілі уроку, до них
відносяться:
- формування почуття
відповідальності;
- виховання самостійності учнів;
- збільшення ступеня
дисциплінованості, організованості;
- прищеплювання навичок
морального виховання;
- розвиток морально – здорової
особистості;
- розвиток культури естетичного
сприйняття навколишнього світу;
- відповідність етичним нормам
культурного суспільства;
- виховання акуратності,
посидючості, старанності;
- формування особистісних
позитивних якостей учнів;
- створення атмосфери
співробітництва викладача й учнів;
- виховання працьовитості,
почуття колективізму;
- прищеплювання інтересу до
досліджуваного предмету;
- виховання свідомого засвоєння
дисципліни;
- розвиток суспільно – активної
особистості;
- виховання обов'язкового
відношення до навчання;
- використання позитивних
життєвих прикладів;
- прищеплювання навичок здорового
способу життя;
- виховання відрази до шкідливих
звичок (тютюнокурінню, токсикоманії, алкоголю, наркоманії);- використання
здоров’язберігаючих технологій;
- формування позитивного
відношення до фізкультури й спорту;
- виховання продуманості своїх
дій і поведінки;
- проведення екологічного
виховання;
- формування відповідального
відношення до природи у всіх видах діяльності.
При проведенні уроків математики,
до виховних цілей можна додати наступні:
- формування необхідності
вивчення математики для будь-якої категорії учнів;
- виховання математичної мовної
культури;
- удосконалення обчислювальних
навичок: усних і за допомогою калькулятора;
- формування навичок виконання
різних малюнків і креслень;
- виховання осмисленої навчальної
діяльності.
Дякую. Гарно і стисло сформульовано. Дуже сподобалось про захоплення красою і досконалістю математики.Рада, що зайшла на Ваш сайт.
ВідповістиВидалити