неділя, 24 березня 2013 р.

Методика математики. Мета уроку

Складаємо повну і правильну мету Вашого уроку математики

Мета навчання формулюється через результати навчання, виражені в діях учнів, які вчитель може надійно пізнати.
Відповідно до закону «Про освіту»,
державні освітні стандарти визначають:
- обов'язковий мінімум змісту основних освітніх програм;
- максимальний обсяг навчального навантаження учнів;
- вимоги до рівня підготовки випускників.
Стандарт є основою об'єктивної оцінки рівня освіти та кваліфікації випускників .
Є можливість перевірити результати навчання математики на трьох профільних рівнях - гуманітарних, загальноосвітніх і математичних класів.
Згідно з вимогами до оформлення документації, учитель математики повинен розробляти робочу програму по різним курсам до конкретного класу.

Мета уроку

1. Освітня мета уроку:
- забезпечити засвоєння (розуміння, поглиблення, розширення, узагальнення, систематизацію, повторення, закріплення, застосування) основних математичних знань: понять та їх визначень, властивостей, законів, правил, формул, методів (вирішення завдань і вправ, докази теорем) і т.д .
- забезпечити оволодіння (міцне засвоєння, закріплення, відпрацювання до автоматизму, самостійне перебування алгоритму розв'язання задач) математичними вміннями і навичками: раціональних обчислень, оцінки результатів, вимірювання, побудови, тотожних перетворень, рішення рівнянь, нерівностей, їх систем, побудови та читання графіків функцій, розв'язання прикладних задач, докази, роботи з таблицями,обчислювальними і вимірювальними приладами;
- формувати загальнонавчальні вміння і навички (продовжити формування, закріпити), тобто вміння:
- планувати свою роботу, порядок обчислень, вирішення завдань, доказів, побудов і т.д.;
- працювати з навчальною математичною літературою (самостійно визначати мету читання, виділяти головне в тексті, розбиратися в змісті, виконувати запропоновані в тексті завдання, використовувати таблиці, довідники, представляти утримання в схематичне формі,ставити до тексту запитання і відповідати на них, використовувати додаткову літературу,систематизувати інформацію);
- послідовно, лаконічно, доказово вести математичні міркування;
- символічно записувати математичні вирази під диктовку;
- фіксувати у зошиті пояснення вчителя і відповіді товаришів, використовуючи різні форми запису;
- самостійно перевіряти засвоєння матеріалу (контрольними питаннями, переказом, виконанням завдань), правильності виконання вправ, рішення задач (ходу рішення, результату) і т.д.
- проконтролювати ступінь засвоєння знань, умінь і навичок по темі.
  
2. Розвиваюча мета уроку. Основні напрямки розвиваючої мети:
а) Формувати розумові вміння:
- виділяти головне, істотне в досліджуваному матеріалі (суттєві ознаки математичних понять, основні властивості геометричних фігур і т.д.);
- порівнювати подібні поняття, способи математичних доказів, висновків, виявляти аналогії, розкривати загальне і особливе, встановлювати закономірності в математичних залежностях;
- аналізувати (умова задачі, хід рішення і т.д.);
- самостійно робити висновки з теми;
- систематизувати, встановлювати зв'язки раніше вивченого з новим.
б) Формувати логічні вміння:
- виводити слідства тверджень;
- здійснювати доказові міркування;
- освоювати логічну структуру змісту і вміння логічно викладати думки;
- розбиратися в структурі визначення понять;
- встановлювати відносини істинності і хибності у висловлюваннях;
- проводити індуктивні і дедуктивні міркування.
в) Формувати вміння творчої діяльності учнів:
- формулювати гіпотези на основі спостережень, дослідів, аналізу навчального матеріалу;
- самостійно застосовувати знання до вирішення практичних завдань;
- використовувати евристичні прийоми, геометричну інтуїцію та інше при виконанні навчальних завдань.
г) Формувати якості мислення:
- гнучкість (прагнення до різних способів вирішення завдань, вміння перебудувати хід міркувань з прямого на зворотній, знайти незвичайний спосіб або відключитися від звичного способу розв'язання задачі);
- самостійність (прагнення самостійно проводити міркування, знайти своє рішення, робити власні висновки, ставити завдання і т.д.);
- критичність (прагнення до оцінки достовірності, реальності отриманих результатів при вирішенні завдань, до оцінки якості відповідей своїх товаришів);
- розвивати просторову уяву;
- розвивати систематичність і послідовність мислення.
При визначенні розвиваючої мети уроку слід врахувати:
а) характер викладу теоретичного матеріалу (індуктивний, дедуктивний);
б) розвиваючі можливості завдань і вправ;
в) вибір методів викладу (репродуктивні, репродуктивно-пошукові, пошукові);
г) рівень розвитку класу, окремих учнів (у процесі педпрактики).

3. Виховна мета уроку. 
Постановка виховної мети вивчення теми здійснюється в руслі цілісного підходу до процесу становлення особистості і охоплює всі основні сторони виховання учнів:
- моральне виховання (усвідомлення пріоритету загальнолюдських цінностей перед класовими і груповими;формування таких якостей особистості, як відповідність, організованість, дисциплінованість, обов'язок, честь, гідність, порядність, скромність, правдивість та ін);
- трудове виховання (сумлінне ставлення до праці, культура і дисципліна праці, ініціатива і творчість у праці, підприємливість і діловитість, повагу до людей праці, готовність до вільного вибору професії та ін..);
- економічне виховання (формування економічного усвідомленого ставлення до природнього середовища, до труду, до шкільного майна, до особистих речей; вміння зіставляти особисті потреби з економічними можливостями їх задоволення; раціональна організація бюджета часу;бережливе ставлення до власності тощо);
- екологічне виховання (розуміння цінності природи як першоджерела матеріальних і духовних сил суспільства і кожної людини; відповідальне ставлення до природнього середовища тощо);
- правове виховання (готовність до свідомого дотримання правових норм, повага до законів і готовність виконувати закріплені в них вимоги);
- естетичне виховання (викликати захоплення внутрішньою красою математики: стрункістю, спільністю і доказовістю її положень; досконалістю мови; непохитністю висновків; корисністю; оригінальністю і витонченістю вирішення завдань і докази теорем. Виховувати почуття краси: естетикою креслень, малюнків, схем; елементами математики в естетиці природи (симетрія, періодичність). Викликати здивування: незвичайним рішенням, доказом; парадоксальністю, новизною математичних фактів і теорій; математичними мотивами у художній літературі; незвичайними історико-математичними фактами);
- фізичне виховання (сприяти нормальному фізичному розвитку, зміцнення здоров'я, підтримання на високому рівні загальної працездатності для навчання та ін.)
- політичне виховання (виховувати патріотизм: формувати гордість за досягнення вітчизняних вчених-математиків і вітчизняної математичної школи; показувати приклади захопленості математикою видних політичних діячів)
- формувати світогляд (правильні уявлення), пов'язані з:
- природою математики та її об'єктів, джерелами її виникнення (реальний світ, практичні потреби людей), етапами і причинами розвитку математичних знань (потреби практики, протиріччя в математиці);
- сутністю і специфікою математичних методів як наукових методів пізнання;
- місцем математики в системі наук;
- роллю математики в науці, техніці, виробництві; у дослідженні закономірностей реального світу, у вирішенні практичних завдань;
- умовами застосовності математичних понять;
- історією розвитку математики, досягненнями вітчизняної математичної школи, життям та діяльністю відомих учених-математиків;
- відображенням у математичних поняттях і їх властивості реальних предметів, процесів;
- спільністю математичних абстракцій, спільністю відображення матеріального світу в математичних поняттях, описом процесів і явищ математичними формулами, рівняннями і т.д.;
- особливостями відображення дійсності в математичних закономірностях;
- умовами і причинами, що викликали появу тих чи інших понять, що дали поштовх розвитку різних галузей математики;
- методологічною сутністю понять в математиці (пояснення, обгрунтування, доказ, аксіома, теорема, істина).

Мета уроку математики

 Мета навчання формулюється через результати навчання, виражені в діях учнів, які вчитель може надійно пізнати.
Відповідно до закону «Про освіту», державні освітні стандарти визначають:
- обов'язковий мінімум змісту основних освітніх програм;
- максимальний обсяг навчального навантаження учнів;
- вимоги до рівня підготовки випускників.
Стандарт є основою об'єктивної оцінки рівня освіти та кваліфікації випускників .
Є можливість перевірити результати навчання математики на трьох профільних рівнях - гуманітарних, загальноосвітніх і математичних класів.
Згідно з вимогами до оформлення документації, учитель математики повинен розробляти робочу програму по різним курсам до конкретного класу.
  
При плануванні й проведенні уроку вчитель ставить перед собою триєдину мету навчання: освітню, виховну й розвиваючу. Кожна складова має свій напрямок впливу на учнів, але вони тісно переплітаються й, як правило, можуть бути реалізовані тільки в сукупності.

Навчальна мета уроку математики

Навчальна мета складаються з використанням плануючої документації (робочої програми, календарно – тематичного плану).
Навчальну мету можна встановлювати за наступною схемою, використовуючи мовні кліше, вибравши актуальні для конкретного навчального заняття:

 - Дати знання про …
 - Розкрити метод …
 - Формувати навички …
 - Дати уявлення про …
 - Учити вмінню …
 - Пояснити алгоритм …
 - Звернути увагу на …
 - Роз'яснити поняття …
 - Показати значення …
 - Познайомити з особливостями …
 - Підготувати до сприйняття теми …
 - Перевірити знання …
 - Перевірити розуміння …
 - Повторити матеріал …
 - Розкрити перспективи …
 - Розібрати особливості …
 - Навчити вирішувати …
 - Відпрацювати навички розв'язання …
 - Провести контроль …
 - Навчити систематизувати …
 - Формувати вміння аналізувати …
 - Узагальнити матеріал по темі …
 - Розширити знання по темі …
 - Розвивати навички …
 - Допомагати у використанні методу …
 - Закріпити знання …
 - Скласти характеристики …
 - Аналізувати розв'язки …
 - Удосконалювати вміння …
 - Відпрацьовувати вміння …
 - Сприяти розвитку …
 - Здобувати навички …
 - Вивчити …

Розвиваюча мета уроку математики

Розвиваюча мета вкрай важлива для навчання, адже розвиток повинен прослідковуватися на кожному кроці навчальної діяльності. 
До основних розвиваючих цілей ставляться:

- розвиток пам'яті, уважності, посидючості;
- формування вміння виділяти головне;
- збільшення ступеня розвиваючого впливу на формування особистісних якостей учнів;
- формування вмінь узагальнювати, порівнювати, оцінювати, контролювати, аналізувати, робити висновки;
- розвиток пізнавальних здатностей, творчих здібностей, креативності особистісних якостей;
- організація здатності спілкування (живого, віртуального, обопільного, групового і т.д.);
- розвиток самостійності, працьовитості, специфічних здібностей,
- розвиток логічного мислення;
- формування естетичного сприйняття навколишньої дійсності;
- розвиток ініціативи, пізнавальних інтересів;
- навчання методам дослідницького пошуку;
- розвиток розумової діяльності;
- розвиток практичної спрямованості досліджуваного матеріалу;
- розвиток інтеграційних зв'язків з іншими дисциплінами;
- проведення аналізу міжпредметних зв'язків;
- опора на моральні ціннісні орієнтири;
- збільшення розвиваючих здібностей;
- розвиток нестандартного мислення;
- використання особистісного й суб'єктного досвіду;
- стимулювання «я – концепції»;
- впровадження ситуації «успіху» в освітній процес;
- розвиток індивідуальних особливостей учнів.

При проведенні уроків математики, до розвиваючої мети можна додати наступне:

- введення елементів випереджального навчання;
- розвиток умінь застосовувати математичні знання для розв'язку практичних задач;
- розв'язування задач підвищеної складності;
- розв’язування задачі різними способами;
- розвиток математичного мислення через методи активного навчання;
- розвиток обчислювальних навичок, кругозору учнів;
- формування інформаційної культури, оволодіння навичками пошуку й аналізу інформації;
- розвиток логічного мислення, математичної інтуїції, уміння аналізувати, застосовувати знання в нестандартних ситуаціях;
- прищеплювання любові до математики;
- розвиток в учнів комунікативних компетентностей (культури спілкування, уміння працювати в групах);
- навчання самостійної діяльності по оволодінню знаннями.

Виховна мета уроку математики

Виховна й розвиваюча мета, найчастіше, повторюються з уроку в урок, тому що викладач постійно виховує учнів, цей процес – безперервний Розглянемо можливі виховні цілі уроку, до них відносяться:

- формування почуття відповідальності;
- виховання самостійності учнів;
- збільшення ступеня дисциплінованості, організованості;
- прищеплювання навичок морального виховання;
- розвиток морально – здорової особистості;
- розвиток культури естетичного сприйняття навколишнього світу;
- відповідність етичним нормам культурного суспільства;
- виховання акуратності, посидючості, старанності;
- формування особистісних позитивних якостей учнів;
- створення атмосфери співробітництва викладача й учнів;
- виховання працьовитості, почуття колективізму;
- прищеплювання інтересу до досліджуваного предмету;
- виховання свідомого засвоєння дисципліни;
- розвиток суспільно – активної особистості;
- виховання обов'язкового відношення до навчання;
- використання позитивних життєвих прикладів;
- прищеплювання навичок здорового способу життя;
- виховання відрази до шкідливих звичок (тютюнокурінню, токсикоманії, алкоголю, наркоманії);- використання здоров’язберігаючих технологій;
- формування позитивного відношення до фізкультури й спорту;
- виховання продуманості своїх дій і поведінки;
- проведення екологічного виховання;
- формування відповідального відношення до природи у всіх видах діяльності.

При проведенні уроків математики, до виховних цілей можна додати наступні:

- формування необхідності вивчення математики для будь-якої категорії учнів; 
- виховання математичної мовної культури;
- удосконалення обчислювальних навичок: усних і за допомогою калькулятора;
- формування навичок виконання різних малюнків і креслень;
- виховання осмисленої навчальної діяльності.

1 коментар:

  1. Дякую. Гарно і стисло сформульовано. Дуже сподобалось про захоплення красою і досконалістю математики.Рада, що зайшла на Ваш сайт.

    ВідповістиВидалити